tisdag 2 juni 2015

Man kan faktiskt hålla sig för skratt

#Blogg100
Inlägg 94
Regnet öser ner, det är grått, vått, kallt och jag kan hålla mig för skratt. Absolut kan jag det idag. Man brukar ju säga sådär lite käckt "att man kan skratta åt eländet", men inte nu.

Jag tänker på alla studenter som springer ut den här veckan. Fulla av liv och glädje, många års skolarbete är slut. "För vi har tagit studenten Fy fan vad vi är bra" skrålar dom. Tjejerna i tunna vita kortkorta klänningar, nya naglar, fixade i håret, spraytannade och tjusig makeup. Killar i kostymer vit skjorta och slips, nya skor, stylade i håret.

Dessa glada ungdomar ska åka på lastbilsflak och skrika, skratta och vinka. Jag tycker så synd om dem när regnet bara öser ner och blåsten sliter sönder frisyren. De är blåfrusna men vrålar ändå "för vi har tagit studenten......."

Föräldrar som förberett den här dagen ett helt år, hyrt tält, dukat, hängt upp ballonger, hämtat hem bufféfat i massor. De är slutkörda, vissa kanske har blivit utfattiga på kuppen, allt för sina ungdomar och då ska det fan i mej inte regna!!! Inte på några villkor ska det vara så.

Ja, det är inget jag kan göra något åt, men ändå. Jag har inga ungdomar som tar studenten i år, men grannen har och jag ser och hör hur de håller på att fixa i trädgården, hur dom undrar om det kommer att regna in i tältet osv.

Jag och min dotter har varit en liten sväng på IKEA idag. Inte mycket folk där precis. Där kändes avslaget på något vis och vi blev tröttare och tröttare när vi gick där. Men, det är banne mig första gången jag varit på IKEA och endast handlar för 126:- !! Jo det är sant och min dotter handlade för 73:- Lika ofattbart för hon är lite känd för  "att ha svart bälte i shopping"  Så uppenbarligen var det något som inte stämde idag.

Nu, mina vänner så tänker jag dricka kaffe och tända lite doftljus här hemma. Så som man gör på hösten, trots att vi har gått in i sommarmånaden. Så kan det bli ibland, att vädret "skiter sig"

Hoppas ni får en skön kväll när den kommer. Nu kaffe.


Inga kommentarer: