fredag 3 april 2015

En lång Fredag

#blogg100
Inlägg nr 34

nu är den här, långfredagen. När jag var barn så var denna dag mycket lång och tråkig. Jag fick inte gå ut och leka med kompisar, fast där var ändå ingen unge ute och lekte, så det kunde kvitta.

Vad vi gjorde i vår familj, då på den tiden var att måla äggen och min mamma klädde påskriset.  Sen var det inte mycket mer att göra för oss barn. Vi spelade lite spel och lekte med våra leksaker och Gud vad vi längtade till Påskafton, för då fich vi våra påskägg. Med godis. Inga stora ägg och inte mycket godis, men ändå. Sen kom gäster eller så skulle vi gå bort. Så var det alla påskdagarna. Än där eller hemma hos oss. Man var finklädd och fick inte busa.

För mina barn var det samma. Stanna hemma. Inte gå kompisar och inte ta in några kompisar. Men...
mormor och morfar kom på skärtorsdagen. Dom flyttade till Göteborg när min äldsta son var ett år.  För barnen blev det jättekul när mormor och morfar kom och stannade hela påsken. Och ja, vi målade ägg på långfredagen. Påskriset var klart redan på måndagen.

Nu är alla hos mig, hela påsken i olika omgångar. Här är alltid någon, ibland alla och då är vi 14 st.

Jag har precis haft en rådjursadel i ugnen, stekt två kilo kycklingfilé, kokar en kassler och ska strax helsteka fläskfilé.

Ja, det bli Buffé, för det är enklast. Tack för idag. Ny rapport och inlägg i morgon.

GLAD PÅSK
Ingen bild idag


Inga kommentarer: