torsdag 7 maj 2015

Det här med kläder

#blogg100
Inlägg nr 68
Det här med kläder, skor och andra accossiarer. Det är inte lätt. För mig i alla fall. Ta skor till exempel. Skor är ganska roligt. Jag kan gå in i en skoboutiqe och beundra dessa skapelser som kallas skor. Blankt skinn och bling bling, eller bara massor med remmar och skyhöga klackar. Otroligt vackra. Jag kan ta ner en sko från hyllan, sätta mig på en provstol och sätta ner foten i denna vackra skapelse. Titta i spegeln och beundra min fot. Jag reser mig icke och går lite fram och tillbaks. Nej, jag sitter kvar. Det är bäst så.

Och det här med klänningar. Skyltdockorna i fönstret har de mest fantastiska sommarklänningar på sig. Smala axelband, inga band alls, tunt vackert tyg, blommiga eller enfärgade, med och utan volanger och de hänger så smakfullt och vackert på dockans kropp.

Jag tar en klänning, går in i provrummet och provar. Då händer något med klänningen! Den förvandlas till ett illa behandlat tygstycke. Det är till och med så att lampan i provrummet börjar blinka oroligt. Ni vet så som  man "klipper med ögonen" när man inte tror vad man ser! Oj oj. Om designern till denna klänning såg mig, så skulle han/hon gråta blod. Det hela är nästan patetiskt och jag kan inte hålla mig för skratt.

Hur kan en klänning som var så vacker, plötsligt bli bedrövlig? Jag är 172 cm lång, lika smal som skyltdockan, ändå ser jag ut som en skamfilad flaggstång med ett tygstycke som "hänger och slänger". Så är det. Trist men sant.

Då är det roligare på hattavdelningen. Jag provar hattar av alla de slag. De flesta klär mig och vissa riktigt bra faktiskt. Där är bara ett förbehåll, hatten ska vara svart.

Hoppas ni har bättre tur när ni köper kläder och skor.



Inga kommentarer: