söndag 24 maj 2015

Lisa för själen

#blogg100
Inlägg nr 85
Visst är det väl så, att trädgårdsarbete ska vara "en lisa för själen"? Jag tycker det och många med mig, det vet jag.

Vi har två grannar som på var och en på sitt sätt gjort denna söndag till en pina faktiskt. Ja, åtminstånde den ena av dem!

Han klipper gräs och kör med sin trimmer i tid och otid. Ett par timmar åt gången och minst 4 dagar i veckan. Helst på kvällar och helger. Han maskiner dönar så vi inte kan vistas ute! Radion vi har i uterummet hör vi inte. Han måste älska dessa maskiner och han har hörselskydd på sig. Det är ju bra för honom.

Den andra grannen har hela denna söndag klippt buskar och träd. Han har kört kvistar och pinnar i en "typ dokumentförstörare"! Nä så heter det inte, det är en historia för just pinnar och kvistar och det blir flis av det hela. Den väsnas men inte outhärdigt. Han väsnas sällan, så han är förlåten och det behövdes en röjning hos honom, om man säger så.

Men den andra, han med gräsklipparen utan ljuddämpare, vad han klipper begriper inte jag, för så mycket gräs finns inte att klippa flera gånger i veckan. Jag misstänker att han har en ljudbok i hörselskydden, lyssnar på en bra bok för att slippa andra sysslor som finns inomhus, låter sin fru tro att gräsklippning tar all hans tid!! (gräsmattan är ca 400 kvm)

Ja, det var lite gnäll så här på pingstdagen och nej, jag har inte klagat och bett honom sluta. Jag kan ju inte ta hans livsuppgift ifrån honom!!!

Inga kommentarer: