tisdag 5 maj 2015

När man äger sin tid

#blogg100
Inlägg nr 66

När jag läser om folk som blivit pensionärer så säger de flesta att det är så härligt att äga sin tid. Göra vad man vill, om man vill, bara sätta sig i soffan och läsa en bok, mitt på blanka dagen. Typ.

Jag vet inte om jag håller med. Jag vet ingenting. Att äga sin tid? Det finns ju en del "måsten" i alla fall. Som marktjänsten t.ex. Den finns ju där, oavsett jag vill eller inte. Visst, jag kan göra det när jag vill, men den finns ju där, eller hur? I dag eller i morgon, spelar ingen roll. Den finns där. 

Jag kan förtränga den hur länge jag själv vill, men till slut måste jag ju gripa mig ann skiten. Har jag förträngt den länge, så har jag ju visserligen samlat ihop lite extra skit och därmed sparat en del pass, men skiten finns kvar. 

Jag har nu varit pensionär sedan den 1:sta Januari. I början sa jag åt mig att jag hade semester, sen blev det extra ledig och sist fick det bli långledigt. Nu tar jag tag i ledigheten och inser att jag faktiskt är pensionär. Precis så är det och jag hoppar inte jämfota av glädje och hojtar "jippi, jag äger min tid"!

Nej, jag tycker jag går mest omkring och smågnäller och säger "man skulle, man borde" osv. Inget bra alls. En sak är i alla fall säkert när det gäller mig, allt hänger på vädret. Vädret är viktigt för mig, jag funkar bäst i värme och solsken, så är det.

I förmiddags så sa jag åt mig själv; "Hör nu här Karin, du äger din tid, gör vad du vill". Okej, vad tror ni hände, ingenting, absolut ingenting. Ena hjärnhalvan sa åt mig, "men sätt dig och läs en bok" den andra halvan sa, "Du kan väl för fan inte bara sätta dig ner och läsa, nu, här finns att göra". Jovisst finns här. Jag sade åt mig i går "du kan städa i morgon Karin, för då ska det regna". Det tyckte jag lät bra i går, så jag struntade i att städa.

I dag, när det regnar, så ångrar jag att jag inte städade i går, för just i dag har jag ingen lust alls att städa. Vad gör jag då? Jo, jag ställer mig vid spisen och steker upp två kilo kycklingfiléer, gör pannbiffar på ett kilo nötfärs och steker ett par stycken Dukanpannkakor. Som sagt vad, det är vad jag har gjort i dag. Ångest eller bara "hål i huvudet"? Jag vet inte, men något knas är det. Men, jag har gjort något!!

Nu mina vänner, tänker jag sätta mig i soffan och läsa bara för att jag kan. Jag äger ju min tid!!



Inga kommentarer: