onsdag 27 maj 2015

Kasta mat

#Blogg100
Inlägg nr 88

Alltså, att kasta mat! Hade min farmor levt hade hon blivit skogstokig, nu vänder hon sig nog bara i graven! Det är inte klokt att kasta mat. Så är det.

Varför kastar jag då mat? Var det nödvändigt? Ja tyvärr. Jag har frostat av min frys idag. Ge mig styrka så mycket där låg som jag glömt. Alla matrester som har blivit inlagda i askar och plastpåsar. Det mesta var frysskadat. Hela köttbitar som legat där alldeles för länge. Vissa köttstycken sedan början på 2014! Herre Gud! Jodå, jag frostar av ca 3-4 ggr per år. Ser då kött som ligger där och tänker att detta måste vi äta i nästa vecka. Pyttsan! Det blev inte så och det är synd.

Jag hör ibland folk säga; nej, jag ska inte handla något nu för vi måste äta vad vi har i frysen först. Det är klokt tänkt, så tänker jag också ibland, men lika förbannat handlar jag och lägger in i frysen, och så blir där knökfull igen. Ingen ordning alls. Det senast inköpta ligger först så det tar jag fram, utan att tänka. Gör man så, då blir det för gammalt det som ligger bakom. Logik för en hönshjärna kan man tycka.

Nu är det som det är, men jag har ordning i frysen. Riktigt bra och praktisk ordning tycker jag. Jag kastade bland annat rabarber från ifjol!! Ny rabarber finns i trädgården nu. Hoppas jag använder dem nu och inte sen.

Jag tror inte jag är den enda på jorden som kastar på detta viset, men ändå, det är inget försvar.
Nog om det nu. Jag har i alla fall löst dagens middag, utan problem. 

Jag berättade igår, att jag skulle till Johan P, en restaurang i Malmö, ikväll. Tyvärr har en av tjejerna insjuknat så detta besök är framflyttat till nästa vecka. Det blir bra det också.

Det var det hela för idag, vad beträffar vädret här hos mig så är det OK. Inget regn. Jag hoppas ni får en skön onsdag.

Inga kommentarer: